Sista dagarna på La Gomera

Detta inlägg innehåller lite bilder från San Sebastián på La Gomera innan jag begav mig iväg mot Kap Verde. Bland annat så träffade jag Rickard före jag åkte. Han har seglat till Karibien två gånger och längtade inte hem till kylan i Sverige så stannade helt enkelt kvar på Kanarieöarna. Han bor i sin segelbåt L31 här i San Sebastián (en Laurinkoster något större än min L28). På dagarna seglar han med en jolle och skapar fina träskulpturer m.m.. Några av hans konstverk kan ni se här nedan.

Jag pratade med Rickard för lite bra tips på ställen som är fina att åka till. Så det blir nog Tobago som är mitt första sikte efter Kap Verde, om jag inte hinner ändra mig och kanske ett stopp på Barbados på vägen.

Jag bunkrade upp i båten före avresan, det blev till att handla och bära både mat, diesel och vatten. Jag räknar med att det tar mig ca 10 dygn till Kap Verde.

Jag träffade ett stort gäng på kanske ca ett trettiotal som istället för att segla ska ro över Atlanten i några små båtar och de tänkte påbörjade sin resa samma dag som jag begav mig mot Kap Verde. De åker ca 2-4 personer varje båt och de räknade med att det kommer att ta ca 50 dygn att sig över till Karibien. De var väldigt många så jag satsade på att sticka iväg före dem. En av dem gav mig en påse med ”Emergency drinking Water”, det såg kanske ut som om jag behövde den.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: