Äntligen en båtplats på Porto Santo

Jag fick en ny fast båtplats i hamnen igår efter alla turer som har varit fram och tillbaka. De har haft lite roligt åt mig när jag fått byta runt från en plats till en annan på samma brygga. Jag har i alla fall fått ligga vid bryggan alla nätter utom en, men fått byta plats tre gånger.

Idag har jag varit på en långpromenad med Petrus och Johannes från Utopia samt Emma och Victor från Ronja. Vi har kanske gått ca 1,5 mil och det har varit ca 25 grader med fläktande vindar.
Vi gick igenom en tunnel som var 530 meter och jag kunde precis gå rakt igenom den, några i sällskapet behövde ducka. Jag tror att det har varit en bevattningstunnel, för att vattnet skulle kunna ta sig från ena till andra sidan.

Vi gick nästan hela vägen upp på en vulkantopp. Jag tycker att hela ön Porto Santo är en av de häftigaste platser jag varit på.

Vi gick förbi maskineriet där de gör om saltvatten till sötvatten/dricksvatten.

Vi stannade också och fick i oss lite käk på en restaurang, det var vi värda och vi behövde nog få i oss lite ny energi. För mig blev det en toast med smält ost och skinka i ett av öns speciella bröd med vitlökssmör, jätte gott.

Imorgon blir det nog en vilodag. Orkanen Leslie verkar passera söder om oss, vi kommer känna av den men det verkar inte bli någon katastrof.

Ikväll blir det stekt hamburgare med potatismos och kebabsås, gott det också.

 
Tunneln
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vulkantoppen
 
Här blir saltvattnet till sötvatten
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Tack för trevlig läsning och bilder ! 👍👍😃

2 Pelle :

Tack så mycket det här är en underbar liten ö

3 Pelle :

Kul att du uppskattar det

4 Anne-Marie och Ulf:

Hej😊Så roligt att din lång resa har blivit så bra. Jätte roligt för oss att få följa dig. Hoppas du kan åka hem en sväng över julen. Ha en fortsatt underbar resa. Kram

Kommentera här: