Forte de France, Martinique

Blogginlägg från tisdag 2019-01-22

Kom fram till Forte de France under dagen.

När jag skulle lätta ankar vid avresan så fastnade ankaret i en kätting så jag fick slita länge för att få loss den. Jag började som vanligt att hissa ankaret men klarade inte av att lyfta det hela vägen upp, då den satt fast. Så jag fick hoppa i och lyfta kättingen så att jag kunde få upp ankaret. Det kändes i ryggen efteråt och det blåste ganska bra så det var lite nervöst eftersom det var en del båtar runt omkring som jag inte ville blåsa in i, men Lilla My kom loss och det gick bra.

Det känns som om man har landat efter seglingen över Atlanten nu i alla fall. Jag fick med mig en usb-sticka från familjen med en massa blandad musik som gjorde gott att lyssna på när jag var ensam på det stora havet. Jag fick stänga av en del annan utrustning för att ha batteri till att lyssna på musiken.

Idag har jag lagt mycket tid på att deklarera in, gå igenom motorn och båten. Ska se om jag kan få sett över seglen också, men det får jag ta en annan dag. Varit och handlat på dagen, där vi var innan fanns det endast en liten butik som hade lite dyrare turistpriser, så passade på här.

Jag har beställt min första vegetariska tallrik när jag varit ute och ätit, annars blir det oftast fisk eller kött när man äter ute (jag har så klart tillagat och ätit vegetariskt när jag ätit ”hemma”). Det var gott jag är lite osäker på vad det var men det såg nästan ut som kött, kanske sojabitar. På Gran Canaria så fick jag köpt med mig en vegetarisk linssoppa på burk som jag har ätit ombord på båten och den var väldigt god.

Jag har ju funderat lite kring hur jag ska fortsätta min tur från Martinique och har nu tänkt mig att fortsätta söderut.

I natt sov jag inte så bra då det var båtar på varje sida bredvid mig som hade vindsnurror (som de använder i vinden för att få ström) som stod och förde tjutande oväsen då det blåste. Det var ett herrans oväsen och lät som om det blåste ännu värre än vad det gjorde, de vindsnurrorna började nog bli gamla.

Många delar av byn kändes lite sliten efter en första anblick och det verkade vara ganska fattigt. Efter att ha kikat upplever jag ändå att det är en väldigt mysig stad, blandat med både gammalt och nytt. Folk är väldigt trevliga, det verkar och lugnt och det är nästan inga vakter eller poliser.

Jag har fått lite bilder från Pär och Johanna på segelbåten Sauwbonas och där ser ni också foton från vår utflykt till vattenfallet som jag berättade om i förra blogginlägget.

 
 
_________________________
Nedan kommer mina bilder från Forte de France:
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Tack så mycket för fina bilder ! 👍🌞😎

2 Anonym:

Det är ett rent nöje

Kommentera här: