Tillbaka i Pasito Blanco sen i fredags

På fredagen efter att Klas hade åkt hem till Sverige så seglade jag tillbaka till Pasito Blanco från Los Caideros. Första kvällen när jag kom fram så ropade de välkommen hem när de såg mig komma seglande med Lilla My.

Jag har haft fullt upp med att börja bunkra inför resan över Atlanten. Idag har jag städat och stuvat om lite i båten samt varit och handlat.

Jag har fått köpt mig ett batteri till inför långseglingen. Jag har tre batterier till ström för plotter m.m. och så har jag ett batteri som sitter separat, som inte är ihopkopplad med de andra, och som jag använder för att starta motorn.

Fram till igår förmiddags så hade jag egentligen bestämt mig för att segla vidare till Kap Verde denna veckan, då det är ett gäng som tänkt segla dit imorgon. Men efter att ha pratat med flera så förstår jag att La Gomera är en plats man kanske inte borde missa innan man lämnar Kanarieöarna så nu siktar jag nog på att ta mig dit först. Det tar bara ca ett dygn att segla dit, men det förutsätter att jag får rätt vindar också.

Jag har blivit bjuden på middag på Black Pearl tillsammans med paret från Karlstad och deras två nya besättningsmedlemmar.

Några Holländare som jag lärt känner sticker till Kap Verde så fort de får sin del till båten som de inväntar. Utanför Lanzarote hoppade deras propelleraxel ur så att den gick in i rodret vilket innebar att de inte kunde styra under ett dygn i ca 100 sjömil. De lyckades trots det att ta sig fram till en hamn genom att de kunde styra lite med seglen. Så de väntar på en propeller som någon från Holland skulle ta med sig då de skulle besöka Kanarieöarna. Det kalaset med propellern kostade dem ca 70 000 kr och de som tänkt sig jorden runt. Eventuellt lämnar de båten och åker hem för att jobba och tjäna in mer pengar, eller så siktar de på att ta sig till Ny Zeeland och jobba där för att tjäna in lite mer pengar.

Jag har öppnat mitt december kuvert och fått upp lite nya bilder på familjen.

 

Bild på Black Pearl och Sauwbona

 
Bild på en massa annonser i Las Palmas från folk som vill segla över Atlanten
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Tack för trevlig läsning och bilder. Har inte själv besökt la Gomea men har förstått att det verkligen är värt ett besök. Ha det så gott och njut av havet , solen och värmen. 👍🌞⛵

2 Pelle:

Tack Är på väg nu

Kommentera här: