Playa de Melenara, Gran Canaria

Jag vaknade i torsdags på morgonen då gaslarmet gick igång, ett bryskt uppvaknande. Det var då vatten över hela golvet i båten. Det visade sig att locket på en smörjkopp (en tätning) där man trycker in fett som sitter på propelleraxeln hade hoppat av. Jag hittade i alla fall felet med en gång, men det blev en fullbokad morgon med pumpande av vatten och att plocka undan och hänga saker på tork. Jag förvarar ju också en massa mat på golvet, men tack och lov konserver.

Det var dock inte slut där utan när jag skulle i land så var det väldigt grova vågor så precis när jag skulle kliva ur gummibåten så kom en stor våg och sköljde över oss, så vi spolades i land och hela gummibåten blev vattenfylld. Det måste sett väldigt roligt ut, det var tack och lov inte så mycket folk runt omkring. Det kändes som en väldigt bra start på dagen! När jag skulle därifrån så hade jag tur och lyckades tajma vågorna bättre på vägen tillbaka till segelbåten.

Under dagen ringde Staffan som redan var på Gran Canaria, jag hade egentligen tänkt gå norr om Gran Canaria men jag ändrade då plan och seglade söder om istället.

Jag kom fram till Playa de Melenara på Gran Canaria under dagen, se bilder därifrån nedan.

Jag hade lagt mig för ankare, men när jag gått och lagt mig på kvällen så fick jag stå upp igen då vågorna kom in från sidan av båten, så jag fick göra ett nytt försök och flyttade båten ca 100 meter. Mitt i natten fick jag ge upp, jag hade lagt till så att jag hade skydd från vinden men vågorna kom från ett annat håll så det slog upp stora vågor från sidan och gick inte att sova. Jag seglade i några timmar och hittade ett nytt ställe mitt i natten, där verkade jag kunna ligga skyddat och bra. Så jag ankrade, plockade ned seglet och gjorde färdigt allt för att försöka sova på nytt. Då hörde jag polissirener långt bort på land trots att jag låg en bra bit utanför. Efter ett tag började de blinka med en ficklampa, sen kom det en polisbil till och de försökte ropa ut något till mig med megafon, men det gick inte att höra vad de sa. Troligen tyckte de att jag låg för nära flygplatsen även om jag tyckte att det var långt bort och det fanns ju hus längs med stranden innanför där jag lagt till. Jag var så trött så funderade på om jag skulle skita i dem och försöka sova i alla fall. Men de stod kvar och tjöt med sina sirener så jag gav upp och la ut igen. Så fick jag istället lagt mig utanför en stenpir men då hade klockan redan hunnit bli ca 06.00 på morgonen. Fick sovit till ca kl 09.00 och efter det fortsatte jag resan. Det blev ett intensivt dygn kan man säga och som ni förstår så blåste det ganska mycket också.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: