Utflykt till grottor på Lanzarote

Igår blev det en heldags utflykt, jag hoppade på den lokala bussen och åkte först till Cuevas de los Verdes. Det är en grotta med 2 våningar och den är 7 km lång. En gång i tiden användes grottan som tillflykts plats när det kom pirater från Afrika. Vi som besökare fick endast gå in den första kilometern i grottan. Resterande delar är avstängda då man forskar på grottan och man hade även i en del av den mätinstrument för vulkanutbrott. Ibland har man konserter i grottan och den är en del av världens längsta lavatunnlar. Jag tyckte det var fascinerande att besöka den.

Nästa plats jag besökte var Los Jameos del agua, den består av grottor och delvis nedrasade lavatunnlar. Man har gjort i ordning runt omkring så det finns både restaurang, pub och bassäng samt en konsertlokal. Det är en av de populäraste turistattraktionerna men jag tyckte första grottan var ett häftigare besök.

Anki och Sivert som jag träffade i Porto Santo kom hit idag så ikväll ska jag gå bort och hälsa på dem i deras segelbåt.

Det har varit lite blåsigt i några dagar, det är därför som jag har valt att stanna kvar här ett tag då jag ligger skyddat och bra här. Nu har det lugnat ner sig och ska vara lite lugnare ett tag. Har dock inte bestämt vart nästa stopp blir, eventuellt kan jag få en båtplats vid Las Palmas om några dagar så antingen siktar jag på att åka tillbaka dit eller så tar jag mig vidare och besöker Teneriffa. Vi får se hur jag gör.

Cuevas de los Verdes

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Los Jameos del agua
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Trevliga besöksmål !! Ha det fortsatt gott och njut av solen och värmen !

2 Pelle :

Det ska jag göra

Kommentera här: