Ankom till Fuerteventura igår

Jag lämnade Las Palmas igår morgon och kom fram till Fuerteventura igår kväll, seglingen över gick bra. Bortser man från det uppbyggda och pågående byggandet av turistområdena med hotell så är det mest ökenområde så långt ögat når här. Färgen på vattnet är fantastisk och sanden på stranden är väldigt skön att gå på. Här blir det mest till att ta det lugnt, sola och bada. När det kommer lite mer vindar sticker jag vidare med siktet inställt på Lanzarote. Blir eventuellt något mer stopp längs vägen på Fuerteventura.

I onsdags när jag var kvar på Las Palmas så tog jag en lång promenad till den kända stranden Playa de las Canteras. Det var lite mer turistigt där än vid hamnen. Då kände jag mig verkligen ensam och som farbror grå då ingen ville prata med en. Då var det hemskt skönt att komma tillbaka till hamnen efteråt, där alla hejar på alla och man pratar med varandra, det var betydligt trevligare.

När jag var ute på promenad i stan i torsdags så träffade jag besättningen från Ronja och Utopia, det var en trevlig överraskning. Det visade sig att de också kommit till Las Palmas kvällen innan. Men de skulle få behålla sina båtplatser till lördag. Verkar vara ett litet konstigt system det här med platserna i hamnen, inte helt efter något riktigt kösystem direkt.

Jag fick hämtat ut mitt lagade segel och monterade det i torsdags före min avresa vidare.

Dagarna före jag lämnade Las Palmas så fick jag låna en massa böcker som jag läste igenom på engelska om sjökort och rekommendationer inför resan över Atlanten. Jag fick låna och läsa dem av min granne från Polen. Han har bott på sin segelbåt tillsammans med sin fru i ca 15 år. Han hade köpt båten i Fiskebäckskil (tänk vad världen är liten) och funderade på att åka tillbaka dit och jobba i vinter, han hade i alla fall ingen lust att åka tillbaka till Polen. Hans båt en Argo 27, var väldigt lik min båt men lite kortare och något bredare.

Bilder från Fuerteventura:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
-------------
 
Bilder från Las Palmas före min avresa:
 
 
 
Böckerna jag lånade och läste
 
 
 
Seglet lagat och på plats
 

Kommentera här: