Gigantisk hamn, men nästan fullt

Idag har jag tvättat, lämnat in storseglet på reparation, burit och fyllt på med diesel och varit på en promenad. Det har varit lite mulet, perfekt väder för att ta sig runt lite.

Jag har varit och pratat med hamnkontoret och det var jätte trevliga och har fixat så att jag kan få behålla min plats till och med fredag förmiddag. Sen måste jag tyvärr lämna då det kommer en annan båt som ska ha platsen. Det är ju bokat för de som ska delta i ARC och det kommer nya båtar varje dag så det börjar bli fullt, trots att det är en gigantisk hamn. Det sitter lappar överallt på folk som vill följa med som besättningen på ARC:en. Det är ett stort säkerhetspådrag med båtarna före start och det är även en hel del aktiviteter i samband med ARC.

Paret på Xenia har sin plats till på torsdag och de sticker nog då, Elise hade en plats till på onsdag men de skulle också kolla om de kunde få det lite förlängt.

Om jag har fått med mig rätt information (har inte kontrollerat) så är det ett 70-tal svenska båtar som ligger till här året runt och de brukar samlas på en bar varje fredag i närheten av där Lilla My ligger till.

Jag var i alla fall välkommen tillbaka till hamnen längre fram igen och de kunde garantera plats efter 5 december, möjligtvis finns det platser tidigare då många båtar ger sig iväg i slutet av november. Blir kanske bra att lämna båten här i december och flyga hem på ett litet besök.

Imorgon tar jag eventuellt en buss för att komma ut på en tur och lämna stadslivet lite. Det är inte riktigt som Porto Santo här, där var det lugnare och det gick snabbt att ta sig ut i naturen. Jag hade gärna stannat kvar i Porto Santo men samtidigt är det skönt att ha hunnit komma hit och fått en plats i några dagar i alla fall före det blev fullt.

Samma dag som vi fick bege oss från Porto Santo så var vi hem bjudna till en som hade den kända långseglaren Sven Yrvinds ena båt hemma hos sig i trädgården. En av hans segelbåtar som han byggt som var 1 m bred och 3 m bred men som han övergav när han tagit sig till Porto Santo då han inte var riktigt nöjd med den. Så han tog sig istället hem och byggde en nya båt. Synd att jag inte hann med att ta något stopp på Madeira.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: