Montserrat

 
 

Nu har jag varit några dagar på ön Montserrat, Montserrat har en aktiv vulkan, Det skedde ett vulkanutbrott på ön 1995, då förstördes stora delar av huvudstaden. Stora delar av staden täcktes då med 10m aska.  När detta vulkanutbrott skedde var staden precis uppbyggd på nytt. Detta då den raserats av en orkan några år tidigare. Ön´s flygplats förstördes när vulkanen fick ytterligare ett utbrott 1997. Vulkanutbrotten är koncentrerade till en del av ön, den delen där den gamla huvudstaden och flygplatsen ligger och denna del av ön är avstängd. Man kan känna att det doftar svavel när man är i närheten. Idag har man byggt upp en liten flygplats på den norra delen av ön, den nya flygplatsen är så pass liten att bara speciella flygplan kan landa på ön. Innan vulkanutbrottet 1995 bodde ca 12 000 personer på ön och idag bor det ca 4500 personer på ön.

 

Första dagen på ön träffade jag en norsk familj, deras båt heter Ketchup.
Vi tog en gemensam taxi resa runt ön, då fick vi se alla övergivna hus. 

Andra dagen tog jag, Andres och Berit (ifrån Lady Bird) en vandring på ön. Under vandringen såg vi ett gigantiskt träd med enorma rötter. De måste ha varit ca 2m.

Det har varit en trevlig vistelse på Montserrat, jag tyckte att det var en fin ö. Både fina hus och trevliga människor. Idag seglar jag vidare mot Nevis. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Sofie Pettersson:

Tack så mycket för fina bilder och berättelsen om ön ! Trevlig seglats vidare! 👍👍⛵😎

2 Freja & Karro:

Tack Pelle för jättefina bilder som vi får se.Tänk vad du får se i världen.Lycka till med resten av resan.

3 Pelle:

Tack så mycket

Kommentera här: