Saint Barthélemy

Saint Barthélemy eller Saint Barth som det också kallas var en Svensk koloni från 1784 till 1878 då den såldes tillbaka till Frankrike. När Sverige köpte kolonin var den i ganska dåligt skick. Det fanns inte så många människor på ön och inget sötvatten. Under tiden Sverige ägde ön byggde man upp en frihandel med slavar och på så vis utvecklade man ön och gjorde den känd. Idag bor ca 8500 människor på ön.

Huvudstaden heter Gustavia och är döpt efter Kung Gustav den III. Det är relativt få turister på ön, men de som har dit är väldigt rika. Ända sättet att ta sig till ön är med litet flygplan eller båt. Ön kallas för Lilla Paris, det är en exklusiv ö med många fina butiker. Det är dyrt att handla och allting på ön har hög standard. Det exploateras på flera områden och de nya byggnaderna byggs i gammal stil. Medan de gamla husen renoveras i gammal stil. Det hela ger området ett fantastiskt mysigt, elegant och fint utseende. Gatorna har svenska gatunamn.

 

När jag hade legat någon dag på ön hittade jag två kända båtar en bit bort ifrån min egen. Där var Ronja och Utopia! Vilken trevlig överraskning! Och tänk er, på en gammal svensk koloni, på en annan kontinent låg tre båtar från Grebbestadsområdet och guppade bredvid varandra.

Jag åkte vidare till en strand på Norra sidan, det fanns ingen väg dit. Det fanns ett hus som Rockefeller bott i. Mitt på den öde stranden fanns en jetstartare och det fanns massor av fina yachter överallt. På en av restaurangerna kunde man köpa en flaska champagne för 28 000kr, men då var åtminstone inträdet gratis. Det fanns tillochmed en gratis dusch för oss som låg för ankare. Det var riktigt skönt att få duscha!

 

 Rockefellers hus

Kort och gott, jag är otroligt nöjd att jag valde att stanna till på Saint Barth. En fantastisk ö! Nästan ingen brottslighet och så mycket exklusivitet!

 

 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Tack så mycket för fina bilder och berättelsen om ön. Verkligen kul att få följa med på resan ! Väntar med spänning på nästa inlägg ! 🌞😎⛵👍

2 Pelle:

Tack

Kommentera här: